Od 2023 poniższy wpis był kilkakrotnie edytowany z uwagi na ciągłe przesuwanie terminu wejścia w życie e-Doręczeń dla różnych podmiotów. w końcu od 1 stycznia 2025 r. obowiązek korzystania z e-Doręczeń został nałożony na większość podmiotów publicznych oraz określone podmioty niepubliczne.
Obowiązek stosowania Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych wprowadzony został ustawą z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 285 ze zm.). Obowiązek ten miał wejść w życie z końcem grudnia 2023 r. i miał dotyczyć wszystkich podmiotów publicznych oraz firm rejestrowanych w KRS i CEiDG. Będzie on jednak wprowadzany stopniowo, zgodnie z NOWYM harmonogramem zamieszczonym na stronie internetowej Ministerstwa Cyfryzacji.
Wdrażane doręczenia elektroniczne objęte są również wymaganiami unijnego Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r.
Celem ustawodawcy jest aby niebawem korespondencja nadawana przez podmioty publiczne miała wyłącznie postać elektroniczną. Wprowadzony został zatem obowiązek korzystania z e-Doręczeń przez podmioty publiczne oraz określone podmioty niepubliczne, tj. przedsiębiorców oraz osoby wykonujące zawody zaufania publicznego.
Spośród podmiotów niepublicznych e-Doręczeniami objęci zostaną:
- podmioty niepubliczne wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS,
- podmioty niepubliczne wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
- osoby wykonujące zawody zaufania publicznego, tj. wykonujące zawód adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego, doradcy restrukturyzacyjnego, rzecznika patentowego oraz notariusza.
Przykładowe terminy objęcia podmiotów obowiązkowymi e-Doręczeniami są następujące:
- od 1 stycznia 2025r. e-Doręczeniami objęci są nowo rejestrowani przedsiębiorcy będący podmiotami niepublicznymi rejestrującymi się w KRS lub w CIDG,
- najpóźniej od 1 kwietnia 2025 objęte zostaną podmioty niepubliczne wpisane do KRS przed 01.01.2025,
- najpóźniej od 1 października 2026 objęte zostaną podmioty niepubliczne zarejestrowane w CIDG przed 31.12.2024 (pod warunkiem, że nie dokonują zmian we wpisie po 30.06.2025, wówczas data skraca się do 01 lipca 2025)
- od 1 stycznia 2025 r. obowiązkami w zakresie e-Doręczeń objęte są też osoby wykonujące zawód zaufania publicznego (wolne zawody),
- od 01 stycznia 2025 obowiązkiem objęte są wszelkie ograny administracji rządowej, ZUS, NFZ i inne podmioty publiczne.
W celu pozyskania adresu e-doręczeń oraz dedykowanej skrzynki na platformie e-doręczeń należy złożyć odpowiedni wniosek elektroniczny oraz uzyskać wpis w Bazie Adresów Elektronicznych (BAE). Adres do doręczeń elektronicznych to unikalny numer służący identyfikacji nadawcy i odbiorcy korespondencji elektronicznej. Przy zakładaniu skrzynki e-Doręczeń należy pamiętać o skonfigurowaniu aktualnego adresu poczty elektronicznej w celu otrzymywania powiadomień o nachodzącej korespondencji.